UR Samtiden - Specialpedagogikens dag
Distansundervisningens effekter under pandemin. Bara en liten del av de barn som normalt sett får särskilt stöd i skolan fick det vid distansundervisningen under covid-19-pandemin. Forskaren Lisa Thorell berättar. UR.
Om programmet
Forskarföreläsningar om specialpedagogiska frågeställningar utifrån 2022 års tema - delaktighet och lärande under pandemin. Inspelat på Stockholms universitet den 9 mars 2022. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet.
Produktionsår
2022Kan ses till
30 juni 2024Publicerades
26 april 2022Medverkande
Lisa Thorell
Avsnitt
- 1
UR Samtiden - Specialpedagogikens dag
Distansundervisningens effekter under pandemin. Bara en liten del av de barn som normalt sett får särskilt stöd i skolan fick det vid distansundervisningen under covid-19-pandemin. Forskaren Lisa Thorell berättar. UR.
- 2
UR Samtiden - Specialpedagogikens dag
Social inkludering under covidpandemin. I aktuell forskning studeras villkoren för barn med funktionsnedsättning i skola och fritidshem under covid-19-pandemin. UR.
- 3
UR Samtiden - Specialpedagogikens dag
Nya barriärer och nya möjligheter. Under 33 dagar i covidpandemins inledning saknades information på teckenspråk på viktiga myndighetssidor. Liz Adams Lyngbäck har forskat kring hur olika grupper exkluderades språkligt i samband med pandemin. UR.
- 4
UR Samtiden - Specialpedagogikens dag
Effekter av pandemin i årskurs 7 till 9. Hur kan specialpedagoger förbereda sig inför kommande krissituationer? Forskaren Rano Zakirova Engstrand berättar om ett projekt där de undersöker hur elever i årskurs 7 till 9 med behov av särskilt stöd har mått under covidpandemin. UR.