juni
M T O T F L S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
juli
M T O T F L S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
augusti
M T O T F L S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
Information

Vi tablålägger våra program ca 3 veckor i förväg.

Kunskapskanalen

16.00

16.00-18.30: Språkseminarium i finska 2016. 16.00: Minoritetsspråk ur europeisk synvinkel. 16.25: Det finska språket i Eskilstuna. 16.40: Textanalys med verbala fingeravtryck. 17.25: Förvaltning på klarspråk. 18.05: Nyord i finskan. 18.30: Mellan det förflutna och framtiden. UR.

Från 29/4 i K

19.00

Fransk kortfilmsserie från 2013.

Från 2014

19.15

När internet kom till byn. Projektet One laptop per child förser världens fattigaste barn med datorer och internetuppkoppling. Vi följer några familjer i isolerade byar i Peru, i deras första möte med datorer. Hur förändrar internet vår värld? Dokumentär av Michael Kleiman. UR.

Från 27/6 i K. Även i K 2/7

20.15

Fransk vetenskapsserie från 2014. Del 3 av 3. Världens storstäder har alltid sugit upp resurser från landsbygden omkring. Nu växer ambitionen att producera vad invånarna behöver inom stadens gränser. Urban odling är den nya trenden.

Från 29/6 i K

21.10

Brittisk serie från 2014. Historikern Simon Sebag-Montefiore reser till Istanbul för att hitta 3000 år gamla spår av det romerska, det bysantiska och det ottomanska imperiet rymmas i en stad. Samt tre olika världsreligioner och arkitektoniska arv samsas på samma plats. Del 3 av 3: Istanbul.

Från 2015. Även i K 3/7, K 4/7 och K 7/7

22.00

Vetenskapsserie från 2014. Del 4 av 13: Ljuset. Människan är en ljusälskande varelse. Våra ögon är anpassade för dagsljus. Men det tog lång tid innan vetenskapen kunde förklara vad ljus egentligen är. Och fortfarande vet vi nästan ingenting om universums dominerande byggstenar - mörk materia.

Från 2014. Även i K 7/7

5.1-ljud

22.45

Hur lockar man ut de unga i naturen? Filmaren David Bond får uppdraget att marknadsföra utelivet till en inomhussittande skärmgeneration. Med humor och fantasi säljer han in naturen, som den ultimata lekplatsen och nya produkten. UR.

Från 2014. Även i K 3/7 och K 6/7

23.40

Brittisk dokumentärserie från 2013. Del 2 av 3. Mjölkbonden Richard Gibson reser till Kenya för att pröva på livet som boskapsskötare hos samburufolket som tvingats ta till moderna hjälpmedel för att skydda sina djur. Tre britter med vanliga jobb får testa att utöva sina yrken i andra delar av världen och under helt andra omständigheter än på hemmaplan.

Från 28/6 i K. Även i K 2/7 och K 3/7

00.30

Rädsla som taktik. Det mänskliga psyket används flitigt i lanseringen av nya produkter, och drivkraften rädsla är viktig i marknadsföring. Hur får man en konsument att handla på en undermedveten nivå? Del 2 av 3. UR.

Från 20/6 i K

01.20

Västvärldens stora modeikoner, fotografer och modeskapare tar oss med på en tidsresa från 50-talet till idag. Se hur modellyrket har gått från ett anonymt lågstatusarbete till supermodeller med ikonstatus. UR.

Från 26/6 i K

Textat sid. 199