Att sälja en folka

Reklamindustrin inifrån

51 min • Avsnitt 2

Att sälja en folka. På 60-talet förändrades reklamen från att rakt beskriva en produkt som störst, bäst och lyxigast till att sälja en tillhörighet. Volkswagen marknadsfördes i USA för att appellera en intellektuell medelklass att väja en bränslesnål, "ful" samt kontroversiell bil då den fortfarande hade Hitler-stämpel. UR.

Om programmet

Följ reklamindustrins utveckling i USA från andra världskrigets slut till 1980-talet. Efter andra världskriget blev reklammakarnas fokus produktreklam. En kvinna i reklamen på femtiotalet var alltid välfriserad och redo att behaga sin man. På sextiotalet kom reklam som bekräftade en viss tillhörighet. På sjuttiotalet utvecklades livsstilsreklamen. Sex blev ett viktigt inslag i reklamen på åttiotalet. Reklamen, som styrdes från byråerna på Madison Avenue i New York, skapade i många fall historia och fick kultstatus.

Produktionsår
2016
Kan ses till
31 jul 2019
Publicerades
tor 26 okt 2017
Internationell titel
The real Mad men of advertising